„Baiadera 140 de ani mai târziu – un omagiu adus baletului clasic, la Sibiu“

„Baiadera 140 de ani mai târziu – un omagiu adus baletului clasic, la Sibiu“

La 140 de ani de la premiera baletului „Baiadera” pe scena Teatrului Mare Imperial de la Sankt Petersburg, o altă frumoasă balerină a dat viață Nikiei. Ayaka Nagai a transmis iubire și durere în pași de dans, a insuflat propria pasiune printre cei prezenți și a demonstrat încă odată o capacitate impresionantă de a trăi din tot sufletul fiecare personaj.

Un balet clasic de excepție, „Baiadera“ s-a dansat la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu la final de octombrie, cu multă dăruire. La fel ca orice poveste superbă de iubire, și aceasta a reușit să intre pe sub pielea iubitorilor de balet, iar Ayaka Nagai și Kirill Ermolenko, alături de frumoasa Gabriella Delgado, s-au transpus atât de bine în pielea personajelor încât pentru scurt timp cu toții am simțit că suntem în India, în mijlocul uneia dintre cele mai frumoase povești. Și aici, așa cum se întâmplă întotdeauna în basme, totul a început cu o privire. Atunci când Solor (Kirill Ermolenko) a văzut-o pentru prima dată pe cea mai frumoasă dintre baiadere, Nikia (Ayaka Nagai), a știut că ea este aleasa. Cei doi și-au ținut povestea de dragoste departe de ochii lumii. Asta până când, inevitabil, un alt bărbat s-a îndrăgostit de Nikia, iar Solor a fost promis alteia.
 
Suspine de durere și speranța că binele va triumfa
Ca în orice poveste, răul cu chip de înger a apărut pe nesimțite în iubirea lor, iar publicul știa clar la ce să se aștepte. O scurtă privire i-a făcut pe Solor și pe frumoasa Gamzatti (Gabriella Delgado) să își jure iubire eternă, iar pe Solor să uite că inima îi era promisă Nikiei. În timp ce Gamzatti punea la cale un plan malefic pentru a o îndepărta pe Nikia, aceasta din urmă îi dansa iubitului ei veșnic, Solor. Momentul în care Ayaka resimte durerea Nikiei și o transmite în întreaga sală este de neegalat. Iar cu fiecare privire ațintită asupra lui Solor, o sală întreagă face același lucru, așteptând ca nobilul războinic să-i întoarcă privirea. Atunci când suferința ajunge imposibil de suportat, lovitura de grație este dată de frumoasa prim-solistă a Teatrului de Balet Sibiu – un ultim omagiu adus iubirii – Nikia alege să moară, decât să mai trăiască într-o lume în care Solor nu poate fi al ei. Finalul se aseamănă puțin cu cel al spectacolului „Giselle“. Îndurerat, pierdut, Solor realizează greșeala pe care a făcut-o atunci când și-a lăsat iubita dragă pentru femeia promisă. Înnebunit de durere, războinicul încearcă să își distragă atenția, dar se pierde mai tare în amintirea Nikiei și visează că se reunește cu ea în faimosul Regat al Umbrelor. Curând realitatea dispare iar Solor rămâne prins într-o altă lume alături de marea sa iubire, cea mai frumoasă dintre baiadere.  
Cei doi dansatori înlăcrimează o sală întreagă cu o durere atât de pură, de actuală, încât la final nimeni nu mai stă pe scaun. Aplauzele se opresc târziu, după ce deja Ayaka, Gabriella și Kirill vor fi făcut nenumărate plecăciuni cu ochii înlăcrimați de onoarea de a fi dansat unul din cele mai apreciate spectacole de balet clasic din istorie.

Coregrafia originală îi aparţine lui Marius Petipa. Muzica este creaţia lui Ludwig Minkus, principalul colaborator al lui Petipa şi compozitor oficial al Baletelor Teatrelor Imperiale. Aleisha Gardner și Kirill Ermolenko au realizat o adaptare coregra-fică de excepție, care timp de 4 seri s-a dansat cu casa închisă.

foto: TBS, fotograf Ovidiu Matiu

Lasa un mesaj